[woocommerce_my_account]
Wij respecteren de privacy van bezoekers van de website en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Verwerking van de persoonsgegevens gebeurt op een wijze, die in overeenstemming is met de eisen die de Wet Bescherming Persoonsgegevens stelt. Op deze pagina laten we u weten welke gegevens we verzamelen als u onze website gebruikt, waarom we deze gegevens verzamelen en hoe we hiermee uw gebruikservaring verbeteren. Zo snapt u precies hoe wij werken.
Doeleinden van de gegevensverwerking
Als u een contact-, aanmeld-, of inschrijfformulier op onze website invult, of ons een e-mail stuurt, dan worden de gegevens die u ons toestuurt bewaard zolang als naar de aard van het formulier of de inhoud van uw e-mail nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling daarvan.
Facebook en Twitter
Op deze site zijn geen knoppen opgenomen om pagina’s te kunnen promoten of delen op sociale netwerken Facebook en Twitter. Deze knoppen worden gerealiseerd door code die wordt aangeleverd door Facebook en Twitter zelf maar Kindswijs maakt geen gebruik van deze functionaliteit. Deze code plaatst onder meer een cookie (zie boven). Leest u de privacyverklaring van Facebook en van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te zien wat zij met uw persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.
Google Analytics
Via onze website wordt mogelijk een cookie geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de “Analytics”-dienst. Wij gebruiken deze dienst echter niet om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op. Wij hebben Google niet toegestaan de verkregen analytics informatie te gebruiken voor andere Google diensten.
De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. De informatie wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Privacy Shield principles en is aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een daarin bepaald beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.”
Inzage door derden
Als Kindswijs een controle zou krijgen door een wettelijk bevoegde instantie (denk aan de Belastingdienst of de Autoriteit Persoonsgegevens), dan bestaat de mogelijkheid dat de betreffende instantie inzage krijgt in persoonsgegevens of dat deze aan hen verstrekt, door hen gevorderd of in beslag genomen worden.
Kindswijs is opgenomen in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Kindswijs vindt het belangrijk om te voldoen aan strenge kwaliteitscriteria voor onderwijsinstellingen en laat zich hierop periodiek toetsen door een onafhankelijke door het CRKBO aangewezen externe auditor. Kwaliteitstoetsing is ook in het belang van de klant. Een positieve audit op alle kwaliteitscriteria is vanuit de Belastingdienst een vereiste om btw-vrijgesteld onderwijs te mogen geven. De auditor (met geheimhoudingsplicht) is niet geïnteresseerd in de specifieke persoonsgegevens maar wil kunnen verifiëren of in de praktijk de stukken (bijvoorbeeld cursussen, offertes, facturen en presentielijsten) wat betreft vorm en inhoud aan de eisen voldoen. Hoewel de kans uiterst klein is, is het daarbij mogelijk dat de auditor in het bijzijn van Dafne de Boer-Broeders inzage krijgt in een document waarin uw persoonsgegevens voorkomen. De auditor zal deze persoonsgegevens niet noteren, er zullen geen persoonsgegevens worden verstrekt.
Een deel van de klanten volgt bij Kindswijs een geaccrediteerd onderwijs om bepaalde beroeps(her)registraties te behalen. Om de accreditatiepunten van de cursus te kunnen laten meetellen, vereisen beroepsverenigingen dat de opleidingsinstelling (Kindswijs) aan hen bevestigt dat de cursist de cursus met goed gevolg heeft afgerond. Indien de cursist dit wenst, zal Kindswijs hieraan meewerken. Bevestiging geschiedt op basis van het registratienummer bij de betreffende beroepsvereniging.
Ingeval van een klacht tegen Kindswijs of een (dreigend) juridisch geschil behoudt Kindswijs zich het recht voor om bij het verdedigen van zijn belangen gebruik te maken van gegevens, die naar inschatting van Kindswijs voor de beoordeling en behandeling van de klacht van betekenis kunnen zijn. Het is dan mogelijk dat bijvoorbeeld correspondenties die persoonsgegevens bevatten, worden betrokken in een procedure, waarbij gegevens bijvoorbeeld aan een rechter of de Autoriteit Persoonsgegevens verstrekt worden.
Inzage, correctie en recht van verzet
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren (rectificeren of aanvullen) of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking te beperken of in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door Kindswijs en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid (‘dataportabiliteit’). Dit betekent dat u bij Kindswijs een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die Kindswijs van u bezit in een computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen. U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens, intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar info@kindswijs.nl.
Om er zeker van te zijn dat het verzoek door u is gedaan, kan van u, ter bescherming van uw privacy, informatie gevraagd worden om uw identiteit te kunnen controleren. Kindswijs kan u daartoe vragen om uw identiteitsbewijs te laten zien of om een kopie daarvan op te sturen. U kunt hierop uw pasfoto en burgerservicenummer (BSN) onzichtbaar maken. Kindswijs reageert zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken, op uw verzoek. Er zijn situaties waarin er sprake is van conflicterende belangen of regelgeving. Uw verzoek conflicteert dan bijvoorbeeld met de (wettelijke) eisen die aan Kindswijs worden gesteld. Een voorbeeld: u heeft bij Kindswijs een cursus gevolgd en laat een jaar later weten dat u al uw gegevens volledig uit de administratie van Kindswijs verwijderd wilt hebben. Kindswijs kent echter een wettelijke fiscale bewaarplicht van 7 jaar en kan in een dergelijk geval niet aan uw verzoek voldoen. Het ‘recht op vergetelheid’ zoals beschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geldt niet als een organisatie de gegevens verwerkt omdat er een wettelijke verplichting is om dat te doen. Indien u een beroep doet op uw rechten en Kindswijs meent dat er sprake is van een conflict van plichten, dan zal dit met u besproken worden en/of uitgezocht worden hoe deze rechten en plichten zich tot elkaar verhouden, alvorens een definitieve beslissing te nemen over uw verzoek.
Indien u niet tevreden bent over de manier waarop er met uw persoonsgegevens wordt omgegaan, dan waardeert Kindswijs het als u hierover contact opneemt met Dafne de Boer-Broeders (dafne@kindswijs.nl). Kindswijs wil u tevens op de mogelijkheid wijzen om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via deze link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons.
Bescherming gegevens
Hoe beveiligt Kindswijs uw persoonsgegevens? Kindswijs neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u het idee heeft dat uw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met Kindswijs via info@kindswijs.nl.
ALGEMENE VOORWAARDEN KINDSWIJS (VERSIE 27-10-2022)
Inhoud
artikel 2. Offertes, aanbiedingen en bedenktermijn. 2
artikel 4. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging/ annulering van de overeenkomst 5
artikel 6. Betaling en incassokosten. 8
artikel 7. Eigendomsvoorbehoud. 9
artikel 8. Garanties, onderzoek en reclames, verjaringstermijn. 10
artikel 9. Aansprakelijkheid. 11
artikel 11. Intellectuele eigendom.. 12
artikel 12. Toepasselijk recht en geschillen (klachtenregeling) 12
artikel 13. Vindplaats en wijziging voorwaarden. 14
artikel 5. Overmacht
Kindswijs beschikt over een adequate klachtenprocedure, die voorziet in een beroepsmogelijkheid bij een onafhankelijke derde partij, namelijk de NVO (zie klachtenregeling NVO).
Klachten kunt u e‐mailen via de website van Kindswijs (contact) en zullen binnen vier weken in behandeling worden genomen en afgehandeld. U ontvangt binnen twee dagen na het indienen van uw klacht een ontvangstbevestiging. Indien er langer tijd nodig is om de klacht te onderzoeken wordt u daarvan binnen deze termijn op de hoogte gebracht en het uitstel zal worden toegelicht. Er zal dan ook een indicatie worden gegeven wanneer wel uitsluitsel gegeven kan worden.
Klachten worden altijd vertrouwelijk behandeld.
Mocht het zover komen dat de NVO, een onafhankelijke derde partij, moet worden ingeschakeld dan is het oordeel van de NVO bindend en zullen eventuele consequenties door Kindswijs snel worden afgehandeld.
Klachten worden digitaal afgehandeld en geregistreerd. Klachten worden gedurende 5 jaar bewaard.
Inhoud:
Aan de hand van 5 begeleide groepsintervisiebijeenkomsten van 1,5 uur worden leerkrachten en/of andere onderwijsondersteuners binnen de school specifieke vaardigheden geleerd om co-teachingtrajecten binnen de eigen schoolsituatie zelf uit te voeren. De nadruk ligt op ervarend en oplossingsgericht leren.
Doelstelling:
Inzichten vergroten door intercollegiaal van elkaar en met elkaar te leren. De intervisie vindt plaats in een klein vast groepsverband om veiligheid en vertrouwelijkheid te waarborgen.
Kosten:
1x Intake + overeenkomst: €150,-
5x intervisiebijeenkomst (totaal 7,5 uur): €250,- per deelnemer
Na afloop van de 5 intervisiebijeenkomsten is het mogelijk om zelf binnen de school deze specifieke vaardigheden over te dragen middels een coachingstraject.
Zelf aanschaffen:
Co-teaching. Krachtig gereedschap bij de begeleiding van leraren. Sandra Koot (ISBN:9789077671634)
Overige studiemateriaal bestaat uit (recent) verschenen artikelen, videofragmenten en/of zelf ingebracht materiaal.
Voorwaarden:
Coaching
Inhoud en doelstelling:
Coaching is vooral gericht op het verwerven of verbeteren van specifieke vaardigheden. Reflectie speelt wel een rol, maar het leren reflecteren is geen doelstelling op zich. Niet de reflectie staat centraal, maar het aanleren van vaardigheden waartoe concrete feedback gegeven wordt. De sturing van de coach is doelgericht en relatief groot.
Duur en kosten:
Minimaal 3 bijeenkomsten van 1,5 uur á €95,00 per uur
Voorwaarden:
Inhoud:
Degenen die niet binnen de universitaire opleiding aan de eisen voor de NVO Basisaantekening diagnostiek voldoen, worden in de gelegenheid gesteld om postmaster alsnog aan de eisen te voldoen. Daartoe dienen onder andere drie casussen onder supervisie van een NVO-erkend supervisor te worden uitgevoerd. De exacte regeling is te vinden op de website van de NVO.
Niveau, doelgroep en aanvangsniveau:
Postacademisch: De Basisaantekening diagnostiek kan door de NVO uitsluitend worden verstrekt in combinatie met, of na het behalen van de registratie NVO Basis-Orthopedagoog (= Universitair afgestudeerd Orthopedagoog met lidmaatschap van de NVO).
Duur:
Minimaal 20 uur supervisie van NVO-erkend supervisor verdeeld over minimaal 10 bijeenkomsten
Kosten:
€95,- per uur.
Per 1,5 uur supervisie wordt een half uur voorbereiding gerekend (Dus bv.: €190,- per supervisiebijeenkomst van 1,5 uur)
Doelstelling en kwalificaties:
Behalen van de registratie: NVO Basisaantekening diagnostiek Uitgaande van ongewijzigd beleid binnen de beroepsvereniging ten aanzien van de registraties, heeft de registratie NVO Basis-Orthopedagoog een onbeperkte geldigheidsduur. De geldigheid van de Basisaantekening diagnostiek is gekoppeld aan de opname in het register van de NVO Basis-Orthopedagoog.
Overige voorwaarden:
Supervisie t.b.v. de registratie NVO Orthopedagoog-Generalist
De exacte regeling is te vinden op de website van de NVO.
Inhoud en doelstelling:
Supervisie in het kader van de registratie NVO Orthopedagoog-Generalist is een begeleide leermethode gericht op het zelfstandig uitoefenen van het beroep orthopedagoog. Het doel van de supervisie is het vergroten van de beroepsbekwaamheid en het verbeteren van de beroepsuitoefening. Supervisie wordt hiermee afgebakend van andere vormen van hulpverlening of begeleiding, zoals therapie, collegiale intervisie, functioneringsgesprekken, in-service training en werkbegeleiding als onderdeel van organisatie- en personeelsbeleid.
De werkervaring ten behoeve van de registratie NVO Orthopedagoog-Generalist op het gebied van diagnostiek en behandeling wordt verricht onder supervisie van door de NVO erkende supervisoren.
Onder erkend supervisor wordt verstaan: ingeschreven in het supervisorenbestand NVO Orthopedagoog-Generalist.
Niveau, doelgroep en aanvangsniveau:
Postacademisch
De eisen voor de registratie NVO Orthopedagoog-Generalist zijn in overeenstemming met het postacademische niveau waarop orthopedagogen zich in toenemende mate moeten kwalificeren. Opname in het register NVO Basis-Orthopedagoog (met of zonder Basisaantekening diagnostiek) geeft toegang tot het registratietraject.
Duur:
Minimaal 45 uur supervisie van erkend NVO Supervisor Orthopedagoog-Generalist verdeeld over minimaal 20 zittingen.
Kosten:
€95,- per uur
Per 2 uur supervisie wordt een half uur voorbereiding gerekend (Dus bv.: €237,50 per supervisiebijeenkomst van 2 uur)
Kwalificaties:
Supervisie t.b.v. het behalen van de registratie: NVO Orthopedagoog-Generalist
Na opname in het register van de NVO Orthopedagoog-Generalist wordt de kwaliteitsbevordering en -bewaking vormgegeven in een herregistratieregeling die gericht is op permanente professionalisering.
Overige voorwaarden:
NB. In het geval van groepssupervisie is de volgende regeling van kracht:
Mijn naam is Dafne de Boer-Broeders en ik ben sinds de start van mijn studie in 1989 aan de Universiteit Utrecht, werkzaam binnen het vakgebied van de Orthopedagogiek en onderwijs. Naast mijn studie Orthopedagogiek heb ik ook de studie Culturele Antropologie afgerond.
Tot juli 2007 heb ik ervaring opgedaan als orthopedagoog binnen een Onderwijsbegeleidingsdienst (‘t Gooi eo), het Voortgezet Onderwijs (VMBO met LWOO, Amsterdam), Praktijk Onderwijs (PRO, Amsterdam), Speciaal basisonderwijs (SBO, Amsterdam), Speciaal Onderwijs (SO -ZMLK, Amsterdam) en op vele reguliere basisscholen vanuit het Zorgplatform in Amsterdam Zuidoost.
In juli 2007 had ik drie schoolgaande kinderen in de leeftijd tussen 6 en 11 jaar en besloten mijn man en ik, met ons gezin een bijzondere zeilreis te maken over de Atlantische Oceaan. Tijdens onze reis heb ik gedurende twee jaar mijn kinderen zelf les gegeven. Het is een een bijzondere ervaring om als moeder de leerlijnen van het basisonderwijs in te duiken en de verantwoordelijkheid te dragen dat mijn eigen kinderen na die twee jaar weer de aansluiting konden vinden op een reguliere school in Nederland. In de laatste paar maanden van onze reis, op de Azoren, is onze jongste zoon geboren en zijn wij sinds augustus 2009 als gezin, bestaande uit 6 personen weer ingeburgerd in onze thuishaven Amsterdam. De drie oudste kinderen hebben inmiddels hun middelbare school afgerond en zijn met hun vervolgstudies begonnen.
Na onze terugkomst heb ik in september 2009 KindsWijs opgericht en heb ik tot 2013 doorlopende opdrachten uitgevoerd voor de Bascule (Kinderpsychiatrie divisie Speciaal Onderwijs en zorg) en Stichting Kolom (Speciaal (basis) onderwijs). In deze periode heb ik tevens een opleiding gevolgd tot Supervisor bij de NVO en heb ik reeds meerdere supervisanten begeleid bij het zich verder ontwikkelen in hun beroepsbekwaamheid, al dan niet ten behoeve van hun registratie van NVO Orthopedagoog-Generalist.
Het schooljaar voor de overgang naar Passend Onderwijs (2013-2014) ben ik met name als manager betrokken geweest bij de Ambulante Begeleidingsdienst (cluster 3 en cluster 4) van Groot-Amsterdam.
Sinds augustus 2014 wordt KindsWijs veel gevraagd voor diverse, meestal complexe of ingewikkelde arrangementen op het gebied van onderwijs en zorg en vervul ik uiteenlopende opdrachten voor meerdere schoolbesturen en scholen binnen het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen, samen met een groeiend team van veelal basisorthopedagogen en orthopedagogen in opleiding.
Bij een onderwijs-zorgarrangement werken onderwijs, jeugdhulp en ouders nauw met elkaar samen, om optimaal aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoefte van het schoolgaande kind. Ze maken samen duidelijke afspraken over deze ondersteuning en houden gedurende het arrangement regelmatig contact. De ontwikkeling van het kind staat daarbij altijd centraal.
KindsWijs biedt onderwijsarrangementen in het regulier basisonderwijs aan, zowel voor individuele kinderen als voor groepen kinderen. De missie daarbij is om het individuele kind zich thuis te laten voelen op school, binnen de eigen klas en zich optimaal te laten ontplooien, zowel didactisch als sociaal-emotioneel. Vooropgesteld is daarbij de doelstelling van inclusie; ieder kind moet een gelijke kans krijgen en soms is daar extra ondersteuning bij nodig.
Onderwijs-zorgarrangementen zijn altijd maatwerk en veelal multidisciplinair. Vanuit haar expertise binnen competentie- en handelingsgericht werken, houdt KindsWijs altijd de concrete doelstellingen in het oog en verzekert korte lijnen met het brede onderwijs- en zorgveld rondom de school en het individuele kind. Het team van KindsWijs bestaat uit orthopedagogen onder supervisie van een orthopedagoog generalist en altijd met een passie voor het (basis)onderwijs en de complexiteit die de combinatie van onderwijs en zorg met zich mee kan brengen. Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen.
Inhoud en doelstelling:
Middels een diagnostisch onderzoek wordt het ontwikkelingsperspectief van leerlingen (6-16 jaar) onderbouwd en een sterkte zwakte analyse gemaakt van de capaciteiten van een leerling. Het onderzoek biedt zicht op mogelijkheden en belemmeringen in het onderwijsleerproces van een leerling. Naast een niveaubepaling (intelligentie) wordt tijdens het onderzoek de taakgerichtheid, motivatie, concentratie, contactname en instructiegevoeligheid van een leerling geobserveerd en meegenomen in het advies. Het advies is altijd handelingsgericht (rekening houdend met kindfactoren en omgevingsfactoren) en oplossingsgericht (vooruitkijkend naar een meest optimaal en haalbaar perspectief).
Het onderzoek gaat altijd vooraf aan een intakegesprek met ouders en school, waarin wordt bepaald hoeveel tijd het onderzoek in beslag zal nemen. Dit is altijd minimaal 8 uur (inclusief het intakegesprek).
Maatwerk:
Voorbeeld:
1 uur: intakegesprek en e-mailcontact met ouders, IB-er van de school en onderzoeker (handelingsgericht: voorinformatie, vragen, twijfels, wensen en verwachtingen inventariseren)
3,5 uur: diagnostiek op school, in aparte ruimte waar je niet gestoord wordt (korte startobservatie in de groep, gesprekje met de leerkracht)
3 uur: uitwerken resultaten en verslag schrijven 1 uur: toelichting verslag – eindgesprek
Kosten:
Maatwerk, gebaseerd op het standaardtarief van €98,00 per uur (vrijgesteld van BTW)
Overige voorwaarden:
Beide gezaghebbende ouders/verzorgers tekenen voor akkoord voor onderzoek bij hun zoon/dochter.
Beide gezaghebbende ouders/verzorgers tekenen voor akkoord voor het verzamelen van voorinformatie op school middels gesprekken/schooldossieranalyse en observatie binnen de schoolsituatie.
Beide gezaghebbende ouders/verzorgers tekenen voor akkoord dat het verslag wordt besproken op/met school, in aanwezigheid van de ouders/verzorgers.
De school/leerkracht biedt de mogelijkheid voor de onderzoeker tot participerende groepsobservatie.
Het onderzoek vindt plaats op de school.
Maandelijks wordt er achteraf gefactureerd met een betalingstermijn van twee weken (tenzij anders wordt overeengekomen).
Gemaakte afspraken kunnen kosteloos worden geannuleerd tot 5 werkdagen voor de afspraak, daarna wordt de afspraak in rekening gebracht.
Inhoud en doelstelling:
Als een leerling lees- en spellingproblemen heeft wil dat nog niet altijd zeggen dat er sprake is van dyslexie. Daarom is er een uitgebreid diagnostisch onderzoek nodig en mogelijk 6 maanden intensieve begeleiding (afgestemd op wat er in de klas gebeurt). Het diagnostisch onderzoek zal op de school en in samenwerking met onderwijsondersteuners (RT-er, IB-er, leerkracht) van de school plaatsvinden. Dit betekent dat onderwijsondersteuners binnen de school een belangrijke taak krijgen; hierin worden zij begeleid door een dyslexiespecialist, opgenomen in het NVO-dyslexieregister. Ouders en kinderen worden ook actief betrokken. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek kan er door de dyslexiedeskundige een dyslexieverklaring worden afgegeven.
Cyclus 6 maanden:
Kort traject (mits compleet leerlingdossier beschikbaar is):
Intake + voorstel plan van aanpak in gesprek met betrokken onderwijsondersteuners van school en ouders/kind (maatwerk: haarbaarheid, mogelijkheden binnen school inventariseren, benodigde coaching van leerkrachten/docenten, IB-ers en/ofremedial teachers).
Leerlingdossier lees- en spellingproblemen 3e-meting: Pedagogisch didactisch onderzoek.
(Aanvullend) diagnostisch onderzoek, al dan niet leidend tot een dyslexieverklaring.
Geprotocolleerde behandeling/interventie afgestemd op wat er in de klas gebeurt.
Kosten:
€98,00 per uur
Overige voorwaarden:
– Mogelijkheid tot participerende groepsobservatie tijdens de lees/spelling/taal-les – Leerkracht/onderwijsondersteuners stellen zich oplossingsgericht op – Het onderzoek, interventie/behandeling vindt plaats op de school – Maandelijks wordt er achteraf gefactureerd met een betalingstermijn van twee weken (tenzij anders wordt overeengekomen) – Gemaakte afspraken kunnen kosteloos worden geannuleerd tot 5 werkdagen voor de afspraak, daarna wordt de afspraak in rekening gebracht.
Reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie
Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen berekenen’. Het is net als bij dyslexie in feite een andere term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden, die niet worden veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie of te weinig onderwijs. Bij dyscalculie gaat het om ernstige en hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-wiskundekennis (feiten/afspraken).
Deze definitie van dyscalculie geeft net als bij dyslexie een beschrijving van de problemen en noemt geen oorzaken of verklaringen.
Dyscalculie is een complexe stoornis omdat bij rekenen meer hersengebieden worden gebruikt, waaronder ook het taalcentrum. Een getal bestaat uit het woord ‘vijf, het cijfer ‘5’ en de hoeveelheid *****. Deze 3 aspecten bevinden zich in 3 verschillende hersengebieden. Een van deze 3 speelt ook een rol bij dyslexie. Daarnaast is bij rekenen ook nog het frontale hersengebied van belang, dat een rol speelt bij planning en probleemoplossing
Inhoud en doelstelling:
Als een leerling reken en wiskundeproblemen heeft wil dat nog niet altijd zeggen dat er sprake is van dyscalculie. Daarom is er een uitgebreid diagnostisch onderzoek nodig en mogelijk 6 maanden intensieve begeleiding (afgestemd op wat er in de klas gebeurt). Het diagnostisch onderzoek zal zoveel mogelijk op de school en in samenwerking met onderwijsondersteuners (RT-er, IB-er, leerkracht) van de school plaatsvinden. Dit betekent dat onderwijsondersteuners binnen de school een belangrijke taak krijgen; hierin worden zij begeleid door een dyscalculiespecialist, opgenomen in het Kwaliteitsregister Dyscalculie. Ouders en kinderen worden ook actief betrokken. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek kan er door de dyscalculiespecialist een dyscalculieverklaring worden afgegeven.
Middels (aanvullend) onderzoek door de dyscalculiespecialist wordt een helder inzicht verkregen in de aard van de problemen. Bij vermoedens van dyscalculie wordt naast een probleemanalyse tevens een analyse gedaan naar de mogelijke oorzaken van dyscalculie. Op basis van het afgenomen onderzoek kan een passende begeleiding van de rekenproblemen worden aangeboden. Hierbij wordt aangesloten bij de sterke en zwakke kanten van uw kind, zoals gebleken uit het afgenomen onderzoek.
Cyclus 6 maanden:
Geprotocolleerde behandeling/interventie afgestemd op wat er in de klas gebeurt.
Kort traject (mits compleet leerlingdossier aanwezig is):
Kosten:
€98,00 per uur
Overige voorwaarden:
Inhoud en doelstelling:
De onderwijsarrangementen worden aangeboden binnen de theoretische kaders van handelingsgericht werken (HGW) en oplossingsgericht werken (OGW), uitgangspunten waarmee momenteel veel scholen werken. Middels een onderwijsarrangement op maat is het mogelijk om belemmeringen weg te nemen, concrete realistische doelen te formuleren en gewenste opbrengsten te behalen.
De uitkomst van een onderwijsarrangement biedt een gezamenlijk handelingsgericht perspectief, waarin (extra) ondersteuningsbehoeften in kaart gebracht zijn en helder is wat (en/of wie) er verder nodig is om hieraan tegemoet te komen.
Een onderwijsarrangement is maatwerk en kan voor zeer uiteenlopende onderwijsvragen worden ingezet. Door de protectieve schoolfactoren, kindfactoren en andere omgevingsfactoren te benutten, zijn passende en optimale opbrengsten te realiseren.
Bij schoolfactoren valt te denken aan klassenmanagement, instructie- en differentiatievaardigheden, methodekeuze, pedagogische klimaat, vrije situaties, leerlingvolgsystemen en zorgstructuur (ondersteuning), inzet van groepsplannen, communicatie met ouders en kinderen.
Bij kindfactoren is te denken aan aspecten als leermogelijkheden (didactisch en/of cognitief functioneren), het omgaan met stoornissen (dyslexie/dyscalculie), gedragseigenschappen (motivatie, taakgerichtheid, concentratie, werkhouding) en/of sociaal-emotionele functioneren (faalangst, contacten met andere kinderen, volwassenen, zelfstandigheid).
Bij omgevingsfactoren kan gedacht worden aan de betrokkenheid van ouders bij het onderwijsleerproces van kinderen, het pedagogische klimaat en vangnet, opvoedingsstijl en zorgtaken. Daarnaast buiten het gezin: sport en vrije tijdbesteding, buurt en omgang met leeftijdgenoten en volwassenen.
Maatwerk:
Voorbeeld:
3×3 weken (verspreid over maximaal 12 weken).
6 uur: 3x gesprekken met ouders/lkr/ib/expert (plan van aanpak en voortgangsgesprekken).
15 uur: 9 keer 1 uur pw co-teaching + bespreken (bv. klassenmanagement, leerlijn implementeren).
5 uur: diagnostiek (bv. dossieranalyse, pedagogisch didactisch onderzoek, cognitie onderzoek)
Doelgroep:
Het creëren van deze arrangementen zal altijd in nauw overleg moeten gebeuren in de driehoek leerkracht en andere onderwijsondersteuners binnen de school, ouder en kind.
Kosten:
Maatwerk, afhankelijk van het betrokken KindsWijs team; € 38,00 – €98,00 per uur
Overige voorwaarden:
De beroepscode van de NVO is de leidraad voor het beroepsmatig handelen van academisch geschoolde pedagogen en onderwijskundigen. De code bevat de kwalitatieve morele en ethische regels die bij de beroepsuitoefening van belang zijn. Voor een groot deel zijn deze ook in wetgeving vastgelegd. De code bevat zowel concrete regels als algemene uitgangspunten, waarin de geest van ‘de goede beroepsuitoefening’ is samengevat. Voor de gehele beroepscode, klik hier.